web analytics

How a U.S. agency cleaned up Rwanda’s genocide-stained image

S ource: Globe&Mail

For a monthly fee of $50,000 plus expenses, the U.S. agency offered a tantalizing prospect to the Rwandan government: a burnished image, a sophisticated media campaign – and a chance at “drowning out” those pesky opposition voices on the Web.

It was 2009, and the authoritarian regime in Rwanda was facing mounting criticism of its human-rights record. It was accused of censoring the media, suppressing freedom, shutting down newspapers and creating a climate of fear. So it turned to a public-relations agency, Racepoint Group, that had already polished the image of Libyan dictator Moammar Gadhafi.

 

 

Just two years earlier, Racepoint had charged $167,000 for its role in a campaign to promote Colonel Gadhafi, whom it respectfully referred to as “The Leader.” It touted the Libyan strongman as a democrat, a reformer, “an intellectual and philosopher.” Compared to this, the Rwanda job would be an easy one.

The contracts reveal the increasingly high-tech tactics of the publicity war between African strongmen and their foreign critics – a war in which many governments are becoming more aggressive and sophisticated in their efforts to deflect attention from their human-rights abuses.

Over a period of 18 months, Racepoint created two pro-Rwanda websites, filled the Internet with positive stories about Rwanda, and promoted a new national “brand” for the country. It later boasted that its campaign generated more than 100 stories a month in newspapers, websites and television networks, while also producing an 11-per-cent reduction in online discussion of Rwanda’s genocide in 1994.

Racepoint’s publicity blitz on behalf of the Rwandan government, explicitly aimed at “undercutting” foreign critics such as Human Rights Watch, is an increasingly popular tactic among autocratic rulers in Africa and the Middle East. A rising number are spending large sums of money on U.S. and British lobbying firms and public-relations consultants for what critics call “reputation laundering” campaigns.

Racepoint’s contracts, and many similar ones in other countries, were quietly disclosed by the firms in their filings with the U.S. government under the Foreign Agents Registration Act, although the contracts were sometimes filed two or three years after they were signed, as the law permits.

The agreement between Racepoint and Rwanda, including a 10-page “strategic plan” for shaping a new image for the country, is one of the most detailed and revealing glimpses of how the industry works. The agreement said the campaign had several aims: providing a new positive “brand” for a country that was previously famous mostly for its 1994 genocide; erecting a “wall of defence” on the Internet to “undercut” and “blunt” the government’s critics; and “flooding” the media with stories of Rwanda’s economic and social progress.

“Once we have secured agenda-setting stories in the general political and business media, we will propagate the story on the Web,” Racepoint said in its agreement with Rwanda. “Eventually this will have the effect of drowning out the opposition and reducing the incidence of genocide-related search dominating the organic search (on the Internet).”

The campaign was aimed at defeating two main groups: Rwandan émigrés in Europe who oppose the current government and human-rights groups that criticize abuses in Rwanda. The agreement, which singles out Human Rights Watch for particular attention, says these groups “advance a story of an unstable Rwanda as a means of continuing to attract donors and wield influence in the region.”

Larry Weber, chairman of Racepoint’s holding company, W2 Group Inc., said he’s sorry if the agreement seemed to target the donors of Human Rights Watch. The goal of the strategic plan, he said, was simply to correct any inaccuracies spread by the rights groups.

“I apologize if it comes across as if we’re going after them or their donors,” he said in a telephone interview from his company’s head office in Boston. “We didn’t want to put them out of business.”

He also denied that the plan was aimed at “drowning out” the legitimate opposition in Rwanda. It was only aimed at “illegitimate” opponents who were spreading false information, he said.

Be Sociable, Share!

Tags: , , , , ,